Bafana Bafana and the Table View - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sam Timmermans - WaarBenJij.nu Bafana Bafana and the Table View - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sam Timmermans - WaarBenJij.nu

Bafana Bafana and the Table View

Door: Sam

Blijf op de hoogte en volg Sam

23 Oktober 2006 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik ben nu zes weken in dit schitterende land, wat betekent dat ik op de helft van mijn stage ben. Deze week weer veel gedaan. Veel lees en kijkplezier. De foto's zijn zeer zeker de moeite waard.

De anekdote van deze week:
Ik was uitgenodigd door Keith en Gideon om mee te gaan naar de stadsderby van hun club Santos tegen Ajax Cape Town. Na 20 minuten komt Santos op 1-0 voorsprong en ontploft ons vak. 10 minuten later krijgt een Santos speler op onverklaarbare wijze een rode kaart en staat de wedstrijd op zijn kop. Ondertussen maken de weinige fans net zoveel herrie met hun toeters als een volle Arena, inclusief ik, nadat ik voor 20 Rand, 2 euro, een toeter heb aangeschaft. Na de 1-1 van de elf Ajacieden wordt het nog spannend. Zowel Santos als Ajax krijgen kansen maar niemand weet te scoren. Na afloop begroeten de fans van beide clubs elkaar en praatten nog wat na. Vooraf was ik gewaarschuwd voor het eventuele gevaar van voetbalwedstrijden, maar dit was een verademing qua sfeer, passie op het veld, passie op de tribune, gezelligheid en plezier die de mensen stuk voor stuk uitstraalden vergeleken met de agressieve sfeer en zeikende mensen die je in Nederland op de tribunes vindt.
Het bedrijf:
Deze week weer hard verder gewerkt aan mijn projecten. De specificaties voor het barcode systeem zijn geschreven en als het goed is is de testsoftware komende week klaar, zodat we het systeem kunnen testen. Qua organisatiestructuur zijn er wat veranderingen doorgevoerd. Deze week was een enorme chaos, wat ze nog maar weer eens doet inzien dat ze rigoreus moeten veranderen. Het opstellen van de missie en strategie van het bedrijf en de juiste organisatiestructuur heeft echter tijd nodig en moet gedragen worden binnen het bedrijf. Veel discussieren dus en overtuigen van mensen.
De voetbalcompetitie nadert het einde van de eerste helft. Cameroon gaat aan kop. Morgen is de laatste wedstrijd van het 1ste deel, waarin Engeland en Holland om de punten zullen strijden. Holland moet winnen om nog enigszins zicht op de titel te houden. Cameroon is echter torenhoge favoriet. Zij hebben de beste spelers. De overige teams zijn echter vastbesloten om de Cameroenese arrogantie de kop in te drukken in de tweede helft van de competitie. Het zal er om spannen.

Vrije Tijd:
Vrijdag had ik afgesproken met Pascale en Carole om naar Mama Afrika te gaan. The place to be voor echte Afrikaanse live-muziek. Rond een uurtje of 21.00 begon de band. De band bestond uit 5 mannen die op allerlei soorten slagwerk instrumenten speelden, zoals drumstel, bongo's , marimba, etc. Ze maakten fantastisch goede muziek, van echte afrikaanse muziek, tot italiaanse opera (de lead-zanger had een stem waar pavarotti jaloers op kan zijn). Binnen de kortste keren stonden we met de hele kroeg te dansen op de ritmische klanken van de band. Fabuleus was het feit dat ze allemaal konden zingen, veelal meerstemmig en dat ze allemaal alle instrumenten konden bespelen en dus de hele tijd aan het rouleren waren, Magistraal!
Natuurlijk moest het er van komen dat ik op het podium belandde om mee te doen met een 4 stemmige afrikaans nummer. Ik had geen idee wat ik aan het zingen was, maar foenetisch kwam ik een heel end. Helaas geen foto's daarvan. Na het optreden vervolgden we onze tocht door Long Street om uit te komen bij de Irish pub, waar "Francois" aan het optreden was. Hij speelde nummers van Bon Jovi, U2 en dergelijke, begeleidt door een computer, die de drum, bas en toestpartijen voor zijn rekening nam. Francois deed de gitaarpartij, inclusief solo's en de zang, wat een alleraardigst resultaat opleverde.
Zaterdag wilden we in alle vroegte naar Robbeneiland gaan, maar het weer was niet ideaal en werd het dus uitslapen. Ook niet verkeerd. Na een prima ontbijt, reden we door de mist richting Kaapstad. We hadden om 15.00 uur afgesproken met Keith en Gideon bij Greenpoint Stadium voor de voetbalwedstrijd. Na een bezoek aan een klein rommelmarktje met echt alleen maar rommel trok de mist plotseling op en werd het stralend weer. We vervolgden onze weg richting Greenpoint Stadium. Het duurde even voordat Keith en Gideon arriveerden, ze moesten overwerken bij SPT, maar toen ze er waren konden we de kaartjes kopen en het stadion binnen gaan. Ondanks dat het stadion schamel gevuld was (Santos en Ajax zijn niet de grote clubs vna ZA) maakten de fans er een feest van. De meesten waren uitgedost in clubkleuren. Enkelen hadden zelfgemaakte helmen en pakken van hun team. De sfeer was gezellig en werd ondersteund door de plastic toeters die menig supporter bij zich had. In het begin van de wedstrijd had Santos, waar wij natuurlijk voor waren, het beste van het spel, wat uiteindelijk resulteerde in de verdiende 1-0. Na een ongelofelijke blunder van de scheids, hij trok per ongeluk een rode ipv een gele kaart en in de malaise die volgde trok hij vervolgens wel bewust rood, moest Santos verder met 10 man. De 1-1 in de tweede helft was dan ook onvermijdelijk. Ondanks de hartstochtelijke aanmoedigingen, aangevoerd door de trouwste vrouwelijke fan, van de Santos fans bleef het bij 1-1. Na afloop zag ook Hans Vonk dat het goed was, hij was geblesseerd en deed niet mee bij Ajax. Iedereen verliet het stadion nog wat napratend over de wedstrijd met medesupporters en supporters van de tegenstander. Wederom een leuke ervaring met mijn Zuid Afrikaanse collega's. Vervolgens reden Pascalen, Carole en ik richting Lion's Head om naar Signal Hill te rijden en daar de zonsondergang te bekijken. Een schitterend gezicht met fantastische foto's van de ondergaande zon en de gekleurde horizon.
Zondagochtend hadden we dan eindelijk de tocht op, over en van de Tafelberg af gepland. Na een stevig ontbijt en het maken van genoeg voorraad voor de tocht, vertrokken we naar Kirstenbosch waar onze tocht zou beginnen. Rond half 10 vertrokken we, de temperatuur begon al behoorlijk op te lopen, aan de tocht omhoog. In twee uur liepen we door het bos omhoog langs schitterende rotsformaties, watervalletjes, over ladders en andere houten constructies en bereikte we Skeleton Gorge. Vanaf Skeleton Gorge sloegen we rechtsaf richting Maclear's Beacon, het hoogste punt van de Tafelberg op 1087 meter. Tussendoor kwamen we langs uitkijkpunten die een schitterend uitzicht over de Oostkant van de stad gaven. Vanaf Maclear's Beacon namen we de route over de rand van de Noordkant, waardoor we eveneens fantastische uitzichten op het centrum en de Noordkant van de stad hadden. Op 1 van de uitkijkpunten dede we energie op, want de tocht was zwaar. Inmiddels waren we al zo'n 4 uur aan het lopen. Na de lunch liepen we over de rand van het plateau richting Plattekop Klip, waar je naar de Kabelbaan kan lopen om naar beneden te gaan. Wij hadden echter andere plannen en sloegen linksaf richting Echo Valley en Kasteelspoort. Na wat relatief korte klimmetjes en afdalinkjes bereikten we Kasteelspoort en sloegen rechtsaf richting Camp's Bay. We zaten echter nog op 950 meter hoogte en moesten het hele eind aan de relatief moeilijke kant nog naar beneden. Inmiddels begonnen de uren en km's te tellen. We waren al meer dan 6 uur aan het lopen en de hitte en de hoogtemeters begonnen hun tol te eisen. Na een korte pauze om onze flessen bij te vullen met bronwater begonnen we aan de tocht naar beneden. Wederom kwamen we tijdens de afdaling op uitkijkplekken met schitterende vergezichten van de Westkant van de Tafelberg. Ondanks dat we Camp's Bay al vanaf de top konden zien liggen duurde het nog bijna 2 uur voordat we beneden bij het strand waren. Daar aangekomen ploften we in het zand om bij te komen van de zware tocht. Pascale en Carole hadden grote blaren overgehouden aan de tocht en ik had pijn in mijn knie na deze vorm van overbelasting. Wederom konden we genieten van een schitterende zonsondergang alvorens we met de taxi in 25 min! terugreden naar Kirstenbosch.

Deze tocht was ongelofelijk mooi om te doen. Zoveel schitterende natuur, uitzichten en vredige stilte bij elkaar, dat het haast niet te beschrijven is. Daarnaast was het ook loodzwaar en zit ik nu als een oude man achter de computer met spierpijn van mijn nek tot aan mijn kleine teen.

Geniet van de foto's. Ik hoop dat ze een beetje overbrengen wat ik gezien heb.

• 23 Oktober 2006 - 20:18

Sam:

Zo te horen is het dezelfde sfeer als in Maracana Stadion allen dan met brabantse gemoedelijkheid.
    Groeten,

Sjoerd

• 25 Oktober 2006 - 11:34

Jet:

sammie, wat mooi weer!!!
    een knuffel vanuit nederland!!
    doe je daar trouwens wat aan muziek? behalve zingen onder de douche?

• 25 Oktober 2006 - 12:53

Sam:

Nee, helaas geen instrumenten bij de hand. Verder dan zingen onder de douche is het nog niet gekomen

• 25 Oktober 2006 - 16:58

Papa:

Holland nog gewonnen van Engeland? Foto's zijn schitterend. Hans de buurman was trots op je vanwege de tocht over de Tafelberg. Zij hebben de kabelbaan genomen, maar zijn ook ietsje ouder.

• 26 Oktober 2006 - 06:01

Sam:

Holland met 4-2 gewonnen van Engeland. Na 1ste helft league leidt Cameroon met 10 uit 4 gevolgd door Holland en Engeland met 6 uit 4, Duitsland met 5 uit 4 en Italie met 1 uit 4. Cameroon is torenhoog favoriet, maar er kan nog van alles gebeuren.

p.s. dit is de 4e dag na de tocht en ik heb nog steeds spierpijn. Gelukkig niet zo erg als de afgelopen 3 dagen, toen kon ik niet eens fatsoenlijk lopen

• 26 Oktober 2006 - 17:39

Papa:

bergbeklimmen is toch een andere tak van sport dan zaalvoetbal of fietsen. Je moet dus wat andere spieren gaan trainen, voordat je de Mount Everest op kunt.

• 29 Oktober 2006 - 14:56

Sander V: