Heel veel typen en de komst van Jesper - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sam Timmermans - WaarBenJij.nu Heel veel typen en de komst van Jesper - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sam Timmermans - WaarBenJij.nu

Heel veel typen en de komst van Jesper

Door: Sam

Blijf op de hoogte en volg Sam

27 November 2006 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Deze week stond vooral in het teken van mijn rapport af proberen te krijgen voordat Jesper gearrriveerd was, zodat ik in de laatste week hem zoveel mogelijk van Cape Town kon laten zien na mijn werk.

Het bedrijf:

De dagen worden voornamelijk gevuld met het op papier zetten van al mijn gedachten in een goed gestructureerd rapport. Dat is nog een behoorlijke uitdaging, maar met hard werken had ik donderdag een rapport op mijn computer staan dat voor 95% klaar is. Deze week is het de andere 5% afronden en de organisatie van de voortgang van mijn ideeen goed overdragen aan anderen in het bedrijf.

Wat betreft het voetbal is het deze week meer dan spannend. Op woensdag werd de eerste halve finale gespeeld tussen holland en engeland. Wederom een wedstrijd tussen twee teams die enorm aan elkaar gewaagd zijn. Na een grote hoeveelheid kansen aan beide kanten bleek Engeland wederom het geluk aan de zijde te hebben en met een lucky de 1-0 op het bord te zetten. Gelukkig is morgen de 2e leg van de halve finales. Holland speelt dan "thuis" en kan het verlies in de uitwedstrijd dus nog goed maken. In de andere bizarre halve finale won Duitsland verrassend met 6-4 van Kameroen. De Kameroeners kwamen op het laatst nog terug van een 6-2 achterstand en kunnen thuis met een 2-0 overwinning alsnog naar de finale. Donderdag is de finale van de cup en vrijdag wordt de cup uitgereikt op de afscheidsbraai.

Vrije tijd:
Na dinsdag, woensdag en donderdag avond hard te hebben gewerkt aan mijn rapport stond ik vrijdag om 4.45 uur 's ochtends op om Jesper te gaan afhalen van het vliegveld. Nadat ik van de zonsopgang had genoten onderweg was ik precies om zes uur en net op tijd om de airbus van South African Airlines te zien parkeren. Rond half 7 kwam Jesper de aankomsthal binnen wandelen en na de sleutel van onze huurauto te hebben gekregen werden we naar onze auto begeleidt. Daar aangekomen stond de spiksplinternieuwe Fiat Palio al op ons te wachten. Met 9000 km op de teller, airco en een flink stereo soundsystem waren wij dik tevreden. Na de bakkie bij het bedrijf afgeleverd te hebben, een korte rondleiding en kennismaking met het bedrijf en de spullen thuis te hebben gedropt liet ik Jesper met Cape Town kennismaken. Helaas was het wonderbaarlijk genoeg bewolkt en regende het. Vandaar dat we na een half uur door de miezerregen te hebben gelopen besloten om wat met de auto rond te toeren. via Bo-Kaap, Waterfront, Green point, Seapoint en Clifton kwamen we in Camp's Bay aan om daar van een goede lunch te genieten met uitzicht op het ook met dit weer schitterende strand. Na de rondrit waren we om 15.00 uur terug om met Wayne, Malcolm en een aantal andere lui van de werkvloer een braai te hebben in Mitchell's plain, de coloured townhip. De tocht bracht ons langs Guguletu en Nyanga, waar de duizenden "shacks" staan. Schrijnend om te zien waren de Xhosas van het platteland die bezig waren een boom in plastic te wikkelen om vervolgens onder de boom hun "hutje" in te richten. kwamen we aan in het betere gedeelte van Mitchell's plain, waar Malcolm in de afgelopen 20 jaar zijn huis in een alleraardigst huisje heeft verbouwd. De braai werd een onvergetekelijke ervaring. Doordat de braaibak te laat arriveerde was de helft van de gasten al te bezopen voordat de braai goed en wel klaar was. Ondertussen werd de slaapkamer tot mini discotheek omgebouwd en partyde iedereen er vrolijk op los. Jesper had meteen een cultuurschok te pakken. Na een overheerlijk diner keerden we huiswaarts.
De volgende ochtend gingen we Platteklip Gorge op. Na 2,5 waren we weer beneden, moe en met pijnlijke benen om vervolgens Pascale, Carole en Nina op te halen om naar de Robben eiland Ferry te rijden. In 3,5 uur werden we naar het eiland gevaren, werden we rondgeleid in de gevangenis door een ex-gevange en een bustour over het eiland. Een indrukwekkend geheel met de geschiedenis van het land in je achterhoofd, dankzij het boek van Mandela, vooral het huis van Robert Sobukhwo, de leider van de PAC, die hier niet gevangen zat, maar "woonde" in een huisje en met helemaal niemand mocht praten, waardoor hij uiteindelijk zijn stem verloor.
Na een sundowner op Camp's Bay werd er gepartied in Jo-burg, een discotheek in Long Street.
Zondag brachten we een bezoek aan Cape Point waar we voornamelijk veel Bobbejanen, struisvogels en Chinezen zagen. Een schitterend tochtje door het natuurpark waarna we op de terugtocht Pascale, Carole, Rutger en wat Zuid Afrikaanse en Duitse vrienden vergezelden in Kirstenbosch voor het eerste Zomerconcert. Met meer dan 10.000 man konden we genieten van GoldFish. Iedereen had picknick kleden, koelboxen ijskoelers en meer bij zich om er een gezellige avond van te maken. Dat werd het ook, met een topoptreden en 1000 springende fans in een schitterende ambiance.

Dit was het weer voor nu, geniet van de foto's en tot volgende week, als het me lukt om dan iets te plaatsen.

• 27 November 2006 - 19:06

Roos:

Broer, geniet nog even van je laatste dagen op het werk.
    En alvast veel plezier verder met Jesper.
    Kus!

• 28 November 2006 - 10:52

Jet:

succes met laatste dagen, afscheid nemen van mensen, het bedrijf weer achter je laten. En ga nog ontzettend genieten van het land de komende weken. Veel plezier met Jesper! liefs Jet

• 28 November 2006 - 22:08

Nadine:

Hey schoonbroertje,
    Ik ben benieuwd naar alle verhalen met kerst. Nu weet tenminste iemand wat ik allemaal bedoelde.
    Geniet nog lekker van je laatse weken van het prachtigste land dat ik ken.
    Liefs Nadine

• 29 November 2006 - 14:22

Sam:

In een slopende thriller een 3-2 overwinning uit het vuur gesleept. Het mocht echter niet baten. De uitwedstrijd ging met 1-0 verloren en aangezien Engeland 2x uit heeft gescoord gaan zij naar de finale op basis van uitgescoorde doelpunten. Onverdiend, maar helaas. De verassing van vandaag is de uitschakeling van topfavoriet Kameroen door Duitsland. Kameroen moest met 2-0 winnen om door te gaan. In het begin van de 2e helft werd het 1-0 en vervolgens zette Kameroen alles op alles om de overwinning uit het vuur te slepen. Zoals zo vaak met de Duitsers raakten de Kameroeners menig paal, lat en misten ze zelf s 2x voor open doel, maar aan het eind van de wedstrijd gingen de Duitsers naar de finale.
    Morgen de finale en vrijdag een afscheidsbraai met al het personeel.

• 29 November 2006 - 18:19

Papa:

duitsland-engeland: er komen oude beelden uit 1966 bovendrijven. Hoop dat je geen russische grensrechter hebt(abramov!!). Veel succes met afsluiten en veel, plezier de komende weken. Laat geen persoonlijke spullen achter in d e auto