Week 2: De realiteit van het Kaapse leven... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sam Timmermans - WaarBenJij.nu Week 2: De realiteit van het Kaapse leven... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sam Timmermans - WaarBenJij.nu

Week 2: De realiteit van het Kaapse leven...

Door: Sam

Blijf op de hoogte en volg Sam

26 September 2006 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hela Hola,

Ik zit hier nu al weer 2 weken en voel me als een vis in het water. Deze week weer een heleboel dingen meegemaakt, leuke en toch ook minder leuke.

Het bedrijf:
Ik had in de planning om in de afgelopen week te proberen om te integreren met de werkvloer. Op dinsdagochtend werd echter bekend dat een van de twee voormannen zelfmoord had gepleegd. Ik kende hem niet aangezien hij in mijn eerste week niet op het werk was geweest, maar toch zijn dat moeilijke momenten. De impact van dit nieuws was enorm en de gehele dinsdag was de stemming bedrukt. Ook werd een korte meeting gehouden met het voltallige personeel om kort te herdenken en afscheid te nemen van de voorman. Woensdagmiddag was het "overlevingsmechanisme" al weer in werking getreden, de meeste van deze mensen hebben al veel ellende gezien en gaan daar anders mee om. Tijdens de lunch werd dan ook weer gezellig domino gespeeld en na uitgedaagd te zijn om mee te doen won ik vervolgens de eerste twee potjes. Vervolgens verloor ik er ook een paar. Daarna was het ijs gebroken en werd er in een mengelmoes van Nederlands/Afrikaans en Engels gediscussieerd over de voetbalkwaliteiten van Dirk Kuyt, en of Barcelona dit jaar weer de Champion's League zou gaan winnen.
De twee meetingen met het management waren succesvol. In twee brainstormsessies kreeg ik het management waar ik ze wilde hebben; Bewust nadenkend over de grote problemen die ze hebben en de oorzaken daarvan, om vervolgens ideeen te generen voor oplossingen en hierover te discussieren. De eerste stappen voor het aanpakken van de twee grote problemen zijn inmiddels gezet. Ik heb me bezig gehouden met het ombouwen van het voorraadhok en het implementeren van een voorraadsysteem. Het andere grote probleem wordt deels door mij aangepakt en door de directeur. Deze week hebben we weer een meeting om de ontwikkeling van de plannen te bespreken en plannen te maken voor de andere 2 grote problemen.
Donderdag heb ik me bijna onsterfelijk gemaakt bij de werkvloer door een bal mee te nemen naar het werk. Vanaf nu wordt er elke dag in de lunch gevoetbald en er zal een heuse competitie opgestart worden van af deze week. Op deze manier hoop ik in fases de werkvloer en de office dichter bij elkaar te brengen. Stap 1 is gezet...

Het weekend:
Vrijdagavond werd ik door Michel opgehaald en vertrokken we naar Somerset West waar hij en Angelique verblijven. Daar aangekomen bleek het een beveiligd resort ter grote van een flink dorp met aan de buitenrand een golfbaan om het volledige park heen. De huizen daar verschillen van flinke vila's tot enorme paleizen. Zaterdagochtend vertrekken we vroeg naar Hermanus voor het whale festival. Onderweg bekijken we een pinguinkolonie in de buurt van Gordon's bay. Schitterende beesten, niet de slimste beestjes, maar wel leuk om te zien. In Hermanus aangekomen waren de walvissen nog niet gearriveerd, dus gingen we een rondje maken door het stadje waar overal standjes, tentjes en optredens waren. Een fantastische act van de Australier Wally was het hoogtepunt van de rondgang. Een komische acrobaat/jongleur die het publiek op een schitterende manier wist te vermaken. Vervolgens gingen we op walvisjacht. De walvislokroeper stond al flink te blazen op zijn lokroeptoeter. Dit had behoorlijk effect. Er waren behoorlijk wat walvissen in de baai. Helaas was er maar 1 die echt enthousiast werd en hoog boven het water uitsprong. Verder dobberden ze een beetje rond, om af en toe hun staart omhoog te gooien. Toch blijft het een fantatisch gezicht, zo'n enorme kolos door het water te zien gaan.
Zondag vertrokken we vroeg richting Kaapstad om Lion's Head (884m) te beklimmen. Na een tocht van dik 1,5 uur waren we op een plateau niet ver verwijderd van de top. Het laatste stuk werd echter steeds stijler. De laatste 150 meter heb ik in mijn eentje geklommen en bleek een hele opgave. Via ladders en van rots naar rots klom ik omhoog en eenmaal op de top was het uitzicht werkelijk fantastisch. Een panorama uitzicht over heel het centrum van Kaapstad, de Tafelberg, Camp's Bay, Clifton Bay, Signal Hill, Robbeneiland en de haven. Beter dan dit uitzicht is er niet! Na de terugtocht zijn we gaan lunchen in Camp's bay en hebben over het strand gewandeld. Het water van de Atlantische oceaan is nog ijskoud (3 a 4 graden!)en dus waren er ondanks het warme weer weinig mensen die echt de zee in durfden. 's Avonds weer gegeten bij Arnold's en wederom een heerlijk diner. Na het eten brachten Michel en Angelique me terug naar mijn huisje en hebben we afscheid van elkaar genomen. Het was een zeer geslaagd weekend!
Maandag was de planning om de Tafelberg te beklimmen, maar omdat het weer omgeslagen was en het s' ochtends regende kon dit plan voor de 2e keer niet doorgaan. Als alternatief ben ik wat gaan mountainbiken richting Kirstenbosch en Rhodes Memorial, waar je fikse klimmetjes hebt. 's Middags wat geinternet en gevoetbald met wat plaatselijke talentjes op het grote sportcomplex in de buurt. Hier kun je gratis tenissen, squashen, hockeyen, voetballen, cricketen en bowls spelen of gewoon met de bewaking ouwehoeren.

Dit was het overzicht van de afgelopen week. Geniet van de foto's, het is een kleine greep uit de enorme hoeveelheid die ik al geschoten heb. Sam

  • 26 September 2006 - 09:56

    Ceryl:

    Ha Sammie,
    Waar seriematig al niet goed voor is ;)
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt!
    Liefs Ceryl

  • 26 September 2006 - 10:40

    Sander:

    Hey Sam,
    Mooie verhalen + foto's. We zijn goed op weg om de 'AB: Around The World' tour te voltooien...
    En goed om te lezen dat het 'alles laten valluh: voetballuh!'-principe ook daar prima schijnt te werken...
    Groeten Sander

  • 26 September 2006 - 10:49

    Roos:

    Hé broer,
    Mooie en leuke foto's! Vooral die 2e, geweldig ;)!
    Fijn dat je het zo goed hebt daar; blijf genieten!
    En lekker voetballen...
    Kus!

  • 26 September 2006 - 11:02

    Denise:

    He Wally is er ook!! Sam pas je wel op dat ze niet te veel aan je hechten daar op de werkvloer!! Spreek je snel weer. kus

  • 26 September 2006 - 13:18

    Marleen:

    hoi sam,
    leuk om je te kunnen blijven volgen. schitterende foto's, en je zult je ex-collega's wel missen als ik je verhaal zo lees. ik denk dat je nog wel wat meer avonturen tegemoet gaat. geniet ervan want de tijd vliegt.
    groeten marleen

  • 26 September 2006 - 20:17

    Maartje:

    Heyyy Sam,
    Ik zie dat je ook in ZA weer een paar muziekanten heb opgedoken. Zijn die toevallig tegen betaling van een paar knallers meegegaan op walvistocht? Zo te horen ben je al goed aan het reorganizeren!! Met IRP gaan de dingen prima. We hebben al sprekers van de ABN en Ambassade. Helaas kan er niemand van IBISS komen, dus daar moeten we nog even wat op vinden. Mijn stage gaat verder goed, begint steeds leuker te worden want ik begrijp alles steeds beter. Knie gaat ook wel aardig. Mijn fysio is een soort dril-instructor, haha, hij probeert me zo snel mogelijk weer aan het hockeyen te krijgen!! Zweten dus voor mij :) Zo te horen geniet je goed daar!! Tot mails. Groetjes Maartje

  • 27 September 2006 - 17:25

    Mama:

    lieverd, hoe gaat het met eten koken? Het is nu helemaal 'up to you'. Ben benieuwd:)

  • 28 September 2006 - 07:58

    Nienke:

    hoi sam!
    leuke weblog heb je, goed idee van die voetbal!

    groetjes, en sowieso veel plezier en succes daar!

    nienke

  • 28 September 2006 - 18:00

    Sam:

    He nienke, Gaan we nog optreden 18 oktober?

  • 28 September 2006 - 22:16

    Roos:

    Broer,
    berichtje van opa & oma per ongeluk bij je vorige bericht.
    Wel gelezen?
    Oma blijft zich verbazen over hoe makkelijk het contact zo toch allemaal gaat. Helemaal leuk!
    Tot later. Kus!

  • 29 September 2006 - 05:43

    Sam:

    Ja, wel gelezen. Fantastisch!

  • 29 September 2006 - 11:09

    Tante Mon:

    Een klein beetje jaloers kan ik toch wel zijn als ik dit allemaal lees. Gaaf. succes en geniet ervan.

  • 01 Oktober 2006 - 06:48

    Laurie:

    Hey Sam,
    Zo mooi om door de regels heen te lezen dat je zelfs aan de andere kant van de wereld mensen inpakt met je enthousiasme! Wat ben je toch een mooie kerel!
    GENIET!
    Liefs, Lau

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 December 2006

Resume

15 December 2006

Korte Update

12 December 2006

Zuid Afrika, land met vele gezichten...

04 December 2006

Afscheid en het begin van de journey....

27 November 2006

Heel veel typen en de komst van Jesper
Sam

Actief sinds 26 Aug. 2006
Verslag gelezen: 81
Totaal aantal bezoekers 19762

Voorgaande reizen:

09 September 2006 - 24 December 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: